De uitdagingen van het beschikken van een elektrische wagen

Schone energie, zonnen-energie, alternatieve brandstoffen – dat zijn de termen waaraan je denkt als je het hebt over innovatie, efficiëntie en “onderdeel van de toekomst zijn.” Elektrische wagens? uiteraard – wie wil er nou geen? Een elektrische wagen bezitten klinkt fantastisch en wellicht vormen ze wel de voorhoede van toekomstige mainstream technologie, maar ze zijn niet zonder uitdagingen en eigenaardigheden. Hieronder zijn 5 uitdagingen waar een eigenaar van een elektrische wagen tegen opgewassen moet zijn.

Opladen

Voor het opladen van een elektrische wagen heb je een van de drie volgende elektrische opladers nodig: de eerste twee zijn het meest wijdverspreid. Niveau 1 opladers bestaan uit een 120 volt lader en een stekker die past in elk standaard stopcontact. Niveau 1 opladers zijn het makkelijkst te gebruiken maar zijn wel het traagst. Niveau 2 opladers hebben een 220-volt lader. Voor een 200-volt later heb je een speciaal krachtstroom nodig, met alle extra kosten van dien. Hoewel niveau 2 laders twee keer zo snel zijn als niveau 1 laders, heb je nog steeds een paar uur nodig om je wagen helemaal op te laden. Een paar uur inderdaad. Dat betekent dat de veelvoorkomende en makkelijk te gebruiken niveau 1 laders ’s nachts gebruikt moeten worden om de wagen helemaal op te kunnen laden. De derde soort lader is een DC snellader. Dit klinkt goed maar niet alle wagens zijn er geschikt voor. Zelfs als een wagen geschikt is voor DC snelladen, kan een laadstation dat niet zijn.

Bereik

Eenmaal opgeladen en klaar om te gaan is een elektrische wagen een van de meest efficiënte manieren om te reizen. Je krijgt een bijna stille rijervaring en voor mensen die begaan zijn met het milieu is de ecologische voetafdruk een stuk kleiner dan een ouderwetse, benzine gestookte wagen. Dat gezegd hebbende, een wagen met een volle tank benzine komt minimaal 500 kilometer ver. Een elektrische wagen ergens tussen de 120 en 200 kilometer. Dit is belangrijk als iemand op vakantie is en niet op de bestemming kan komen zonder tussentijds enkele keren op te laden.

En nog meer opladen

Een bereik van 120 tot 200 kilometer betekent een ding: opladen. Belangrijk om mee in overweging te nemen is dat de eerste keer herladen onderweg gebeurd. Als het tijd wordt om opnieuw te laden is de bestuurder al 100 tot 150 kilometer van huis af en heeft hij echt wat stroom nodig. Maar in tegenstelling tot benzinestations zijn laadstations nog niet echt dik gezaaid. Het US Department of Energy heeft een kaart uitgegeven met alle laadstations in het land en hoewel er best wel wat zijn in het hele land, moet een bestuurder van een elektrische wagen altijd precies weten waar hij kan opladen.

Beperkte verkoopmogelijkheden

Omdat elektrische wagens nog niet door het grote publiek omarmd zijn is de markt ervoor klein. Als je jouw elektrische wagen wil verkopen dan vis je ook in een hele kleine vijver.

Keuzemogelijkheden

Keuze is misschien nog niet iets wat je in overweging neemt bij het kopen van een elektrische auto, maar mensen houden van wagens. Ze houden van de unieke stijlen en ze houden van keuzemogelijkheden. Een elektrische wagen biedt misschien niet de uitgebreide opties die een benzinewagen wel biedt. Daarnaast is het aantal fabrikanten dat elektrische wagens aanbiedt beperkt en vaak hebben ze maar een model in een enkele uitvoering. Dan heb je het gevoel dat je dezelfde wagen hebt als elke andere elektrische autobezitter waardoor het enthousiasme van sommige mensen voor het kopen van een elektrische wagen danig bekoeld.