De 5 grades van autonoom rijden

Autonome technologie is niet alles of niets. Er is een heel spectrum van assisteren van de bestuurder tot aan compleet bestuurderloos. Het is al meer dan 30 jaar geleden dat de populaire TV serie Knight Rider op televisie kwam, met de autonome, kunstmatige intelligente auto K.I.T.T. Wat ooit gezien werd als een vergezocht sci-fi karakter is nu snel op weg om werkelijkheid te worden in de nabije toekomst. Hoewel het lijkt of autonome voertuigen al onder zijn met alle media-aandacht die ze genereren, zijn onze vierwielige vrienden nog niet zo slim als K.I.T.T. laten we eens kijken naar de niveaus van autonomie, wat elk niveau inhoudt en hoe ver we van volledige automatisering afzitten.

Grade 0 – geen autonomie

Dit omschrijft de alledaagse auto. Geen toeters en bellen. Alleen de cruise control om te assisteren bij het rijden van lange afstanden en het risico op het krijgen van een snelheidsboete te verminderen. Bijna alle auto’s hebben grade 1 technologie aan boord.

Grade 1 – bestuurdersassistentie

Hier vinden we adaptieve cruise control en lane assist terug om moeheid tijdens het rijden tegen te gaan. Adaptieve cruise control zorgt voor een veilige afstand tussen jezelf en de auto voor je door radar en/of camera’s te gebruiken om automatisch af te remmen als het verkeer langzamer gaat en op te trekken als het verkeer weer doorstroomt. Lane assist zorgt ervoor dat je in de rijbaan blijft waar je hoort, mocht je iets van de koers afwijken. Deze systemen assisteren de bestuurder maar vereisen nog wel dat bestuurder de controle blijft houden. Grade 1 autonomie zit in praktisch alle nieuwe auto’s zoals de 2018 Toyota Corolla (Toyota Safety Sense 1) of de 2018 Nissan Sentra (Intelligent Cruise Control 2).

Grade 2 – Gedeeltelijke Autonomie

Hier wordt het al een stuk interessanter. Hoewel de bestuurder te allen tijde de handen aan het stuur moet hebben en op elk gegeven ogenblik de controle moet kunnen overnemen, kan grade 2 automatisering helpen in het bepalen van de snelheid en bij het sturen. Het helpt bij het filerijden door de afstand tussen de auto voor je constant te houden en helpt ook met het sturen om de auto in het midden van de rijbaan te houden. Dit zijn eigenschappen waar een file rijdende forens wat aan heeft! Enkele voorbeelden van grade 2 autonome mogelijkheden zijn bijvoorbeeld Tesla Autopilot, Volvo Pilot Assist en Audi Traffic Jam Assist.

Grade 3 – Voorwaardelijke autonomie

Dit is het moment waar de grens tussen de huidige stand van de technologie en aanstaande technologie vervaagt. Auto’s met grade 3 autonomie kunnen zichzelf rijden, maar alleen in ideale omstandigheden en met bepaalde beperkingen zoals beperkt toegankelijke snelwegen met duidelijke rijbaanafscheidingen en met een bepaalde snelheid. De handen hoeven niet aan het stuur maar de bestuurder moet er nog wel achter zitten. En menselijke bestuurder is nog steeds verplicht de controle over te nemen als de omstandigheden op de weg niet optimaal zijn. De verwachting is dat de volgende generatie Audi A8 de eerste auto zal worden met grade 3 autonomie.

Grade 4 – grote autonomie

K.I.T.T.? Ben jij dat? In ieder geval bijna. Auto’s met grade 4 autonomie kunnen zichzelf rijden zonder menselijke tussenkomst (behalve het invoeren van de bestemming dan) maar zullen beperkt worden tot bekend terrein. We zijn niet al te ver verwijderd van bestuurdersloze auto’s op de openbare weg. Regelgeving is op dit moment de beperkende factor, maar Waymo is ermee bezig en is ook daadwerkelijk aan het testen met grade 4 autonome auto’s die zichzelf in de meeste omstandigheden zelf kunnen rijden. Mochten er geen issues zijn met regelgeving of juridische obstakels, dan zou je waarschijnlijk al meer grade 4 auto’s op de weg hebben gezien!

Grade 5 – volledige autonomie

In de achtervolging modus! Met grade 5 komen we bij echt bij auto’s zonder bestuurder uit. Auto’s met grade 5 autonomie zouden in staat moeten zijn om in alle omstandigheden en op de weg te rijden en manoeuvreren zonder enige menselijke tussenkomst, waardoor er ook geen stuur en pedalen meer nodig zijn. Als je grade 5 combineert met een spraakassistent heb je eindelijk je eigen K.I.T.T.! Hoewel al veel van de onderdelen voor een kunstmatige intelligente auto al bestaan zal het dankzij regelgeving en juridische geharrewar waarschijnlijk nog wel enkele jaren duren voordat we de auto’s met grade 5 autonomie op de weg gaan zien. Tot die tijd moeten we het doen met gedeeltelijke autonomie. Handen op 10 voor 2!